onsdag 4 mars 2015

Rocky Mountainhäst boken

Det finns inte mycket litteratur om Rocky Mountain hästen. Som tur var är boken som finns riktigt bra. Den innehåller mycket information om rasen, bilder på kända hästar och ägare. Egentligen allt jag som nybliven rasfantast behövde få reda på. Det är förvisso inte mycket fokus på hur man rider tölt, men det finns det ju faktikst en hel del annan litteratur om. Dels amerikansk som tar upp amerikaska gångartsästar och dels om islandshästar. Mest av allt gillar jag det tjocka kapitlet där flera frontfigurer inom rasen berättar om sina erfarenheter och hur det gick till i det fattiga Kentucky under 1900-talets första hälft.

Mitt eget exemplar köpte jag ifrån bakluckan på författarens bil när jag var i USA. Boken är inte så farligt dyr, men frakten är det. Och självklart är den på engelska. Lite jobbigt tycker jag referenserna till bokens bilder är, men å andra sidan finns det med en historia och bilder på min hingst Black Peppers pappa.




A brief description in Swedish about Bonnie Hodges book about the Rocky Mountain horse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar