måndag 1 oktober 2012

På kant med tant

Det var länge sedan, men igår lyckades tant Calinka att göra mig riktigt sur. Som den äldre dam hon är VET jag att hon kan uppföra sig. Men igår ville hon inte bli fångad. Andra dagen i rad hon har sådana idéer, men nu fick jag lätt in Bunny. Trodde i min enfald att tant då skulle komma in till kraftfodret, men nej. Hon tänkt stå och hänga några meter bort (och gå iväg om man närmade sig). Pepper och Percy visslade jag på, men tydligen var de utom hörhåll. Bunny gillar inte att vara själv inne och blev så klart stressad. Trots allt gick det ganska bra om jag var med henne i boxen. Och då gick det ju ändå bättre att försöka få in tant eller "dövörona".

När jag så putsat upp Bunny extra noga (vi skulle fota sedan) gjorde jag ett nytt försök att vissla på hästar. Bunny for runt i boxen och halkade (hon hade ju sett till att smutsa ner rätt bra där inne) så att hon trillade. Plötsligt hade jag en häst som var smutsigare på ena sidan än innan jag börjat fixa henne. Tack söta, rara Calinka för att du vägrar att komma in. Jag trodde vi hade disskuterat det här ganska många gånger genom åren och inte hållit på med dessa dumheter på ett bra tag. Men, tydligen behöver jag gå ut och jaga henne ett antal varv i hagen för att tant ska ge sig. Bara så hon kommer ihåg att det inte funkar med matte. När då dövörona äntligen dök upp dröjde det inte länge förrän tant kunde tänka sig att komma in och stod vid grinden...

Och nej, hade det varit någon av mina yngre förmågor hade det varit en helt anan sak, nu var det bara idéer och stoighet från tant. Hösten verkar ha fört med sig sådana till henne. Bara ett par dagar tidigare påstod hon ju för Maria att hon då absolut inte kunde några sidförande hjälper överhuvudtaget. För det mesta är hon skoj med sina idéer, men vissa dagar är hon billig... Och ja, vi är inte helt olika - kanske därför jag inte alltid står ut med idéerna.

It was a long time since, but yesterday Calinka made me angry. As an older lady, she KNOWS how to behave. But yesterday she didn't want to be caught. Second day in a row with such ideas, so I brought Bunny in instead. Stupidly enough I thought that the lady would enter then to get her grain, but no. She stood a short distance away (and move away if approached). I called for Pepper and percy, but the seemed to be out of hearing distance. Bunny don't like to be left alone indoors and got stressed. As long as I stayed in the stall with her, she was ok, but that made it difficult to get the other horses indoors.

When I had groomed Bunny well (we planned to do some photos) I called out for the horses again.. Bunny stressed around and fell in the stall (she had pooped earlier and that made her slip). In a second I had a horse that was dirtier than before I groomed her.. Thanks, sweet, kind Calinka for refusing to get indoors. I thought we had discussed this many times before. But, apparently, I need to chase her some laps around the pasture, that usually settles it. Just to remind her that this behavior don't work with me. And when the "deaf horses" finally turned up it didn't take long until the lady appeared at the gate...

And now, had it been any of my younger horses it had been a totally different thing, now it was just ideas and pure "mareishness". The Autumn seems to have brought those ideas to her. Just a couple of days ago she claimed didn't know anything about aids to move side ways when Maria rode her. Mostly her ideas is fun, but some days she is cheap. And yes, we are much alike - maybe why I can't stand her ideas sometimes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar