lördag 27 oktober 2012

Hästar botar allt

We want to work!
..eller i alla fall en förkylning verkar det som. I torsdags eftermiddag däckades jag av förkylningen och trodde jag skulle bli lugn hela helgen men idag har jag varit halva dagen i stallet! Inga problem, jag som brukar bli så snuvig att det påminner om reklamfilmerna med mannen i ett kontor fyllt av näsdukar har knappt snutit mig och trött - nej inte direkt... Jag har till och med insett vad effektivt det skulle vara om jag tillbringade så här mycket tid i stallet dagligen: Jag skulle gå ner i vikt (inget fika) och öka i muskelmassa och så bara hälsoeffekten av att vara utomhus och röra på sig...

Please let us in and let us work! (I had brought Calinka in).
Anledningen till att jag kunnat vara så länge i stallet är bara för att man och barn är bortresta, men jag vart tvungen att vara hemma då alla mina hästvakter också rest bort. Nåja, det gjorde att jag och Calinka tog en två timmars uteritt med Sylvia i det vackra höstvädret.  Efter det red Sylvia och jag ut på Percy och Bunny en kort vända och så tömkörde jag Pepper. Tyvärr verkar han inte vara helt bra än - när jag bad om galopp blev han stirrig, stressad och ville inte alls. Något är inte helt rätt. Dessutom hann jag städa lite extra i sadelkammaren, fixa några smådetaljer som aldrig blir av eftersom det alltid känns som om det är bråttom hem. Egentid kan vara skönt ibland - och tydligen även jaga en förkylning på flykten.



Horses cures everything...or at least my cold. Thursday afternoon I got hit by the cold and thought that I would stay calm the rest of the week, but today I spent half of the day in the stable. It was no problems - I usually sneezes A LOT - but not this time. I even realized how efficient it would be if I spent most days like this. I should loos weight (less food) and gain more muscles and only think about how good it is to be outdoors and move around...

The reason that I could spend as much time in the stable is because my husband and son is  away, but I had to get back home as all the persons that usually helps me with my horses also had other plans. Well, I am not complaining; that made it possible for me and Calinka to go with Sylvia for a two hours trail ride in the beautiful Autumn weather. After that Sylvia and I took a short trail ride with Percy and Bunny and after that I long reined Pepper. SAdly he is not 100%; when I asked for canter he got nervous and stressed. Something is not totally ok. But I got time to clean up a bit extra in the tack room and do small detals that I never seems to get time to do otherwise when someone is waiting at home. To get some time on your own can be very nice sometimes - and apparently even get rid of a cold.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar