fredag 31 augusti 2012

Hem, hund, hästar, barn och ...jobb var det visst också

Den här veckan har maken varit borta i jobbet. Jag inser att det var ett tag sedan nu; det har inte hänt sedan jag var mammaledig och hade en häst. Så, vi har fått jobba lite för att få ihop veckan.

Det började med att Bunny på måndagen, men då fick jag hjälp från många håll så det gick plättlätt. Tisdagen blev en kortare visit med febrigt barn som insjuknat under natten. Onsdagen innebar friskt barn, men dagis vill att man har en feberfri dag och med tanke på att Isac tveksamt ätit nästan något dagen innna var det nog bra att samla krafter hemma. I alla fall lyckades vi passa hästarna bättre och hade en lugn stund, om än kort då han var trött och otålig. För så blir det ju, man får anpassa hästaktiviteterna till Isac om han är med. Därmed är jag väldigt glad att jag lyckats få honom att rida lite - då kan vi ta korta promenader då hästen får känna sig utföra ett jobb och hunden kan få en promenad. Men ska vi forsätta så här måste jag skaffa bättre utrustning till honom - en sadel i hans storlek så att han sitter säkrare, säkerhetsstigbyglar och stigläder i rätt storlek, en riktig ridhjälm och kanske en säkerhetsväst ser jag som minimum. Mimmi var dessutom förbi och promenerade Pepper.

I torsdags var vi åter på banan och jag skulle jobba extra länge så Maria passade hästarna och lät Calinka komma ut på en tur. Idag istället han Isac rida Percy, vi snickrade lite, Bunny tränade att lyfta fötterna för hovslagaren och Pepper blev tömkörd. Han är så fin och var tydligen väl medveten om att jag inte hade tagit ut honom om han skulle bråkat och varit tråkig som han varit med Mimmi tidigare i veckan. Pepper vill verkligen jobba regelbundet och får han inte det hittar han på egna saker - vilket inte alltid faller oss människor i smaken. Idag var han kanonfin, han söker sig allt bättre mot rätt form. 

Så var det det här med jobb - jag har försökt hålla de dagistider som vi brukar ha - dvs pappa lämnar och mamma hämtar. Det har inneburit ungefär 2 1/2 timmes mindre jobbtid för mig per dag (de dagar jag överhuvudtaget kom till jobbet). Så tja, det blev lite att göra när jag väl var där. Däremot har jag inte på länge haft så många kvällar för mig själv då jag kollat TV, lagat hästtäcken, målat naglarna och bara varit.  Jag har även hunnit jaga veterinären för att dräktighetskolla stona, vaccinera och besiktiga Bunny inför försäkring samt boka chipmärkning till pass för Bunny och hovslagare till densamma.
 
Nu ska jag bara sätta mig framför TV:n en stund och vänta på att mannen kommer hem snart. De ska bli skönt att träffas!

This week my husband was away with work. I realize it was some time since that happened, it must have been while I still was at maternity leave and had one horse. So, it has been some work to get the week together and the horse might not have been as well trained as I could have wished for.

The week started with Bunny that arrived this Monday, but that worked out well as I got so many nice people that came and helped me. Tuesday started with a child with fever and the horses that needed to be looked after so I had to put Isac in the car and make a quick visit. At Wednesday the child was well, but we had to stay at home as pre-school want them to be out of fever for a day before getting back. This time it seems wise as Isac hardly ate anything during Tuesday and probably had not made one full day at pre-school. But he was energetic enough that we could visit the horses and he could ride Percy for a short time. I am so happy that we have started doing that - that way the horse feels as it has an important work to do and get some attention and the dog can get walked as well at the same time. But if we continue like this I have to get Isac better equipment; a saddle in his size, safety stirrups, a riding helmet (not a bicycle one) and maybe a safety vest. Luckily Mimmi came by later and took Pepper for a walk.

Thursday came and everything seemed to be back to normal - except that I had an extra long working day so I managed to get Maria to look upon the horses. She did and took Calinka for a trail ride. Today instead we had time and energy to work a bit on the stable, let Isac ride Percy again, trained Bunny for the farriers visit and long rein Pepper. That horse is so clever. While not exercised regularly Pepper comes up with his own ideas - for now he sees to need a regular schedule. So he played a lot with Mimmi but with me today he probably knew that if he did the same I wouldn't work him as I don't want that kind of behavior near children. So, he was mostly an angel, especially while I long reined him. He starts to be so nice and really gets better and better each time!

The it was this thing called work - I have tried to keep the usual times at pre-school when dad get the kid there and mum pick it up. That turned into about 2 1/2 hours less work for me each day I got there. Not strange that my desk got rather full the time I spent at work. On the other hand I don't remeber when I have had so many evening for myself, just fixing things at home, watching TV, ding my nails, repair horse equipment and just do nothing. I have also got time to hunt the vet for Bunnys vet exam for her insurance, vaccinations for all and pregnancy testing. I even caught the farrier and the the woman that is going to get Bunny a microchip and Id description for the Swedish passport that she ought to have according to law.

Now I am just going to sit infornt of the Tv for some time before my husband returns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar